'Deze manier van samen werken dwingt je om écht naar de kern te gaan, heerlijk!'

Meierijstad

Visuele communicatietools
Lees Meer

Meierijstad benaderde Bureau voor Beeldzaken in het kader van de fusie van de gemeenten Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode. De nieuwe gemeente zocht naar manieren om deze op handen zijnde verandering intern te communiceren naar hun ruim 600 medewerkers.

Om deze verandering op intern communicatief niveau goed te laten verlopen gingen wij samen met het programmateam om tafel. In een flink aantal ontwerpsessies kwamen we al tekenend tot de kern van de verschillende filosofieën en werkprocessen. Deze werkten we later uit in verschillende communicatietools zoals praatplaten, banners, posters en filmpjes. Zo brachten we de veranderingen op organisatie- én op medewerkersniveau in beeld.

'Deze manier van samen werken dwingt je om écht naar de kern te gaan, heerlijk!'

Mirella Jacobs Programmamanager Meierijstad

We werkten de bestuurs- en organisatiefilosofie uit in posters, evenals de dienstverlening van Meierijstad. Deze werden gebruikt om intern de bestuurlijke ambities aan te kondigen. Vervolgens brachten we in beeld hoe Meierijstad werkt (WIM: Werken In Meierijstad) middels enkele animatiefilms. Daarna konden zij de organisatie verder informeren over WIM door een vijftal platen over de onderdelen ‘gedrag’, ‘vervoer’, ‘werkplekken’, ‘digitaal werken’ en de verschillende interne ‘persona’s’. Daarnaast brachten we in kaart hoe procesmatig werken specifiek voor Meierijstad in zijn werk gaat. 

  • Zie hier een selectie visuals uit de plaat 'Vervoer' uit de serie 'Werken in Meierijstad'
  • Zie hier een selectie visuals uit de plaat 'Vervoer' uit de serie 'Werken in Meierijstad'
  • Zie hier een selectie visuals uit de plaat 'Vervoer' uit de serie 'Werken in Meierijstad'

Door stapsgewijs op een steeds meer verdiepend niveau de veranderingen visueel te communiceren werd voor elke medewerker helder wat de bedoeling was van de fusie. Er ontstond stukje bij beetje zicht op wat de verandering inhield op hoofdlijnen maar ook wat het effect hiervan zou zijn op hun dagelijkse werk. De visuals brachten duidelijkheid: “Dit begrijpt iedereen”. Ook bleken ze tijdloos. Elke keer dat de verandering afzwakt en een oude gewoonte weer de kop op steekt, worden ze er weer bij gepakt. De communicatietools en de wijze waarop deze werden ingezet waren een belangrijke schakel in deze transitie!