"Ze zijn een kei in het visueel maken van complexe zaken. Zelfs wanneer je denkt dat er met geen mogelijkheid iets van te maken is, rolt er zoiets slims uit!"
Voor Schiphol Telematics (ST) maken we al geruime tijd visuele communicatietools die gebruikt worden ter communicatie van de nieuwe strategie. Voor deze case gingen we met ST accountmanagement aan de slag. Zij onderzoeken de IT-ontwikkelingen waarmee de komende jaren rekening gehouden moet worden. In het kader daarvan werden er een flink aantal innovatiegesprekken met hun klanten gevoerd. ST zocht naar een tastbare manier om deze ontwikkelingen inzichtelijk te maken en te kijken of beide perspectieven overeenkwamen.
Op basis van een aantal voorbereidende sessies ontwierpen wij een template die als format en leidraad diende tijdens deze klantgesprekken. Samen met de accountmanager bezochten wij vervolgens de 16 klanten. Tijdens deze gesprekken legden wij de output op een interactieve manier visueel vast.
"Ze zijn een kei in het visueel maken van complexe zaken. Zelfs wanneer je denkt dat er met geen mogelijkheid iets van te maken is, rolt er zoiets slims uit!"
Na 16 klantgesprekken beschikten we over 16 kernachtige visuele samenvattingen. Tijdens een afsluitende sessie met accountmanagers vergeleken wij deze inhoud. Wat viel op? Waar zaten de overeenkomsten? Waar de verschillen? Deze conclusies verwerkten wij vervolgens in één praatplaat.
De tekeningen op deze poster geven nu een helder overzicht weer van de belangrijkste IT-ontwikkelingen voor ST de komende jaren. Ter plekke visualiseren op een interactieve manier zorgde voor actieve en sterke inhoudelijke gesprekken. Door te visualiseren bleef eveneens een tastbaar resultaat achter om op terug te grijpen en op verder te bouwen; niet alleen voor ST maar ook voor hun klanten.